خانه / تکنولوژی / گوگل بابت ۱۱ ساعت نقص فنی جی‌میل عذرخواهی کرد

گوگل بابت ۱۱ ساعت نقص فنی جی‌میل عذرخواهی کرد

کاربران جی‌میل طی دو روز گذشته قطعی طولانی این سرویس را که برای برخی از آنان تا ۱۱ ساعت به طول انجامید را تجربه کردند. گوگل روز گذشته بابت این مسئله (شامل دیر رسیدن ایمیل‌ها و عدم وجود پیوست در آن‌ها) که به محاسبه این شرکت تقریبا یک سوم ایمیل‌هایی که از طریق سرورهایش ارسال می‌شوند را دچار مشکل کرد، عذرخواهی نمود.

Google

گوگل اشاره کرد که بخش عمده پیام‌ها بدون مشکل بوده‌اند: ۷۱ درصد از ایمیل‌ها هیچ تاخیری نداشته‌اند، با این وجود، ۲۹ درصد باقی‌مانده به‌طور متوسط ۲.۶ ثانیه تاخیر داشته‌اند. این رقم چندان بزرگ به نظر نمی‌رسد، اما گوگل تصدیق کرده است که در حدود ۱.۵ درصد از پیام‌ها، که اگر تعدادشان میلیادی نبوده نباشد میلیونی بوده است، با تاخیری دو ساعته به مقصد رسیده‌اند.

طبق اظهارات گوگل، ماجرا به قرار زیر بوده است:

دلیل تاخیر در ارسال پیام‌ها نقصی دوجانبه در شبکه بوده است. این یک پدیده نادر است که در آن دو مسیر مجزا و اضافی شبکه همزمان از کار افتاده‌‌اند. این نقص شبکه دوگانه به هم کاملا بی‌ارتباط بوده‌اند، اما در ترکیب با یکدیگر ظرفیت گوگل را در رساندن پیام‌ها به کاربران کاهش داده‌اند، شروع این اتفاق از ساعت ۵:۴۵ صبح به وقت محلی پیام‌ها هم شروع به انباشته شدن کردند.

سیستم کنترل خودکار گوگل در عرض چند دقیقه به تیم مهندسی جی‌میل هشدار داد و آن‌ها فورا شروع به بررسی کردند. با همراهی تیم شبکه، تیم جی‌میل بخشی ازظرفیت از دست رفته شبکه را بازیابی نمود و با هدف بازگردانی باقی  ظرفیت به فعالیتش ادامه داد و بخش عمده پیام‌هایی را که تا ساعت ۱ بعد‌از‌ظهر به زمان محلی ذخیره شده بودند و همینطور پیام‌های یادآوریِ ذخیره شده کمی پیش از ساعت ۴ بعدازظهر را پاک کرد.

تنها بخش مثبت درباره تمام این مشکل این بود که ظاهرا جی‌میل به گونه‌ای دیگر کار می‌کرد. گوگل به این نکته اشاره نمود که کاربران می توانستند وارد حساب کاربری شان بشوند، ایمیل‌ها را بخوانند (البته آن‌هایی که به واقع به دستشان رسیده بودند)، ایمیل ارسال کنند و … .

با همه این‌ها، این شرکت می‌گوید در چند هفته آینده باید اقداماتی صورت گیرد تا اطمینان حاصل شود با توسعه شبکه و ظرفیت پشتیبان‌گیری برای جی‌میل و همینطور ایجاد قابلیت خودبازیابی برای سیستم تحویل پیام‌ها  “حتی در صورت بروز نقص شبکه دوگانه”، این فاجعه دوباره تکرار نشود. نکته مهم‌تر این است که گوگل اظهار داشته است مشغول به‌روز‌رسانی شیوه‌های داخلی خود است، بنابراین این شرکت می تواند “سریع‌تر و موثرتر به مشکلات شبکه‌ای پاسخ گوید.”

این اتفاق یک مشکل واقعی بود: مسئله برای ساعت‌های بسیار وجود داشت و انگار تمامی نداشت. اما حداقلش این است که این نقص مثل قطعی سه روزه Outlook.com مایکروسافت تا سه روز ادامه پیدا نکرد!

دیدگاهتان را ثبت کنید