خانه / سینما / علی معلم درباره هیئت انتخاب، فیلم های دیده شده و آخرین تحولات رخ داده در جشنواره فجر: هیچکدام از اخبار درباره نظر هیئت انتخاب در رد و تایید فیلم ها درست نیست/ استعداد های حدید در راه است

علی معلم درباره هیئت انتخاب، فیلم های دیده شده و آخرین تحولات رخ داده در جشنواره فجر: هیچکدام از اخبار درباره نظر هیئت انتخاب در رد و تایید فیلم ها درست نیست/ استعداد های حدید در راه است

کافه سینما-علی معلم؛ هیئت انتخاب امسال کارش را مقداری زودتر از پارسال را شروع کرده و دلیلش زیاد بودن فیلم هاست. تا الآن نود و دو فیلم دیده شده که بخشی فیلم اولی بودند و اغلب فیلمها نسخه های نسبتا کاملی داشتند. تا حالا نسخه های بیست دقیقه ای یا نیم ساعته فیلم ها را ندیدیم و نهایتا فیلم هایی که دیدیم در مرحله راف کات یا بدون صداگذاری و موسیقی بودند و اینطور که به نظر می آید بیست تا بیست و پنج فیلم دیگر باید باشد و احتمالا اگر فیلم ها برسند حدود صد و ده تا صد و بیست فیلم خواهیم دید. البته نسخه هایی از فیلم ها در موعد مقرر ارائه شده اما خیلی نقص دارند و فکر می کنم خوب نیست راجع به آنها اظهار نظر بشود چون هنوز به مرحله ای نرسیده اند که قابلیت ارزش گذاری و انتخاب داشته باشند. فکر می کنم تا شنبه بتوانیم درباره بخشی از فیلم ها تصمیم گیری داشته باشیم و اینکه چند فیلم انتخاب بشود بستگی به بحث های کلی دارد.

moalllllllem879797979

به نظر می آید یکسری آژانس ها قرار است برخی از فیلم ها را مهم جلوه بدهند
 آنچه مسلم است این است که فیلم های سینمای ایران کاملا به یک تغییر فضا، هوا و جهت نیاز دارند و جهت فیلم ها باید به سمت تماشاگر بگردد. برخی مواقع هم می بینم تحلیل های غلطی بیرون می آید و این تحلیل ها گاه از خود جشنواره بیرون می آید در حالی که جشنواره شاید یک پنجم این فیلم ها را نمایش بدهد و طبیعی است هر تحلیلی درباره یک پنجم از سینما به کلیت سینما بر نمی گردد و دوستان باید دقت کنند که با دیدن مثلا ده یا بیست فیلم از جشنواره نمی شود تصویر کلی سینمای ایران را دید بلکه تصویر کلی سینمای ایران را می شود از این صد و بیست فیلم فهمید که باید مفصل راجع به آنها و شرایط تولید فیلم در ایران و وضعیتی که امروز دچارش هستیم صحبت کرد چون اگر موقعیت فعلی ادامه پیدا کند، قطعا بحران سینمای ایران تشدید خواهد شد. چیز عجیبی که این روزها دیدیم یکسری نظریاتی است که در خبرگزاری ها درباره نظر هیئت منتشر می شود که غلط است. تابحال هیئت انتخاب اعلام نکرده که از کدام فیلم خوشش آمده و از کدام فیلم بدش آمده و به نظر می آید یکسری آژانس ها قرار است برخی از فیلم ها را مهم جلوه بدهند یا برخی را از رونق بیندازند که به نظرم کار بسیار غلطی است . متاسفانه امسال باب شده که یکسری خبر درست می کنند که این تعداد فیلم برجسته است و این تعداد فیلم ضعیف است. تا جایی که من می دانم هیچکدام از اعضای هیئت انتخاب درباره هیچ فیلمی اظهارنظر نکرده اند و اخباری که در برخی خبرگزاری ها دیده می شود درست نیست و شائبه طرفداری از برخی آثار را دارد. به نظرم خوب نیست که چنین فضایی ساخته بشود و باید اجازه بدهند هیئت انتخاب کارش را بکند. نمی دانم چرا جشنواره هم علاقمند نیست نظری مستدل درباره این مسایل اعلام بشود چون این خبرها پیچیدگی هایی را به وجود می آورد که درست، منطقی و عاقلانه نیست.

همچنان پتانسیل خوبی در سینمای ایران موجود است
سینمای ایران نشان می دهد نیروهای مستعدی در حال آمدن به آن هستند وهمچنان پتانسیل خوبی در این سینما موجود است و فیلم ها نشان از پتانسیل ها و استعدادهای تازه دارند اما پتانسیل های سینمای ایران همچنان بالقوه است. در آثار می بینیم که انرژی هایی هست که هدر می رود و سوژه هایی هست که در دم از دست می رود. تعداد زیادی از جوان ها علاقه مند به ورود به سینما هستند و باید برایشان جا باز بشود و مدیران باید برای وضعیت مغشوش سینما فکری بکنند چون با ادامه وضعیت موجود موقعیت خوبی برای سینمای ملی ایران ایجاد نخواهد شد. به نظرم همانطور که در بسیاری از زمینه ها نیازمند تحولات بزرگ در سیاست گذاری و مدیریت هستیم، عرصه فرهنگ و هنر هم نیازمند این تحول است.

کافه سینما

دیدگاهتان را ثبت کنید