خانه / تکنولوژی / صدای ترس و اشتیاق شما چه شکلی است؟

صدای ترس و اشتیاق شما چه شکلی است؟

وقتی استارتاپ Beyond Verbal شروع به ثبت الگوها و فرکانس صداهایی که احساسات مختلف را نشان می‌دهند کرد، دست‌اندرکاران آن به مسئله عجیبی برخوردند: عشق و نفرت تقریبا مشخصات یکسانی داشتند. با این حال با وجود شباهت‌ها، ذهن بشر می‌تواند به سادگی تفاوت این دو را درک کند و البته ماشین‌ها هم دارند این کار را یاد می‌گیرند. در ماه می میلادی، این استارتاپ یک فناوری معرفی کرد که ادعا می‌کرد می‌تواند در لحظه صدها حس را تنها بر اساس صدا شناسایی کند.

3014468-slide-s-2-heres-what-the-sound-of-fear-and-desire-look-like.jpg

کلید رمزگشایی تفاوت بین عشق و نفرت چیست؟ Yuval Mor مدیر‌عامل Beyond Verbal با لحن عصبانی و با نفرت می‌گوید “وقتی از کسی متنفرید عمیقا هوا را از درون ریه به بیرون می‌فرستید و حرف می‌زنید.”سپس با لحن ملایم‌تری ادامه می‌دهد “وقتی عاشق کسی هستید، هنگام صحبت از روش مکش هوا به درون ریه استفاده می‌کنید”. با اینکه این دو صدا برای گوش انسان به روشنی متفاوتند، الگوی صوتی آن‌ها بر روی کاغذ کاملا مشابه هم است و تنها تفاوت همان کیفیت مکش و دمش هوا به درون ریه است که شرکت برای ساخت الگوریتمش از این کیفیت استفاده کرده است.

فناوری Beyond Verbal بر اساس تحقیقات دو دانشجوی دکتری به نام‌های Yoram Levanon و Lan Lossos است و در سال ۱۹۹۵ شروع به کار کرده است. در آن زمان، آن دو به بررسی نقش احساسات در تصمیم‌گیری می‌پرداختند. پس از تشخیص رابطه بین آهنگ صدا و احساسات، این دو نفر کاری را آغاز کردند که به مراکز تلفن کمک می‌کرد با تشخیص احساسات کسی که پشت خط است، سیستم‌های خود را ارتقا دهند.

3014468-poster-p-heres-what-the-sound-of-fear-and-desire-look-like.jpg

اگر Siri اپل علاوه بر اینکه می‌فهمد شما چه می‌گویید احساستان را نیز درک می‌کرد، می‌توانست چیزی بیش از یک لیست پخش فایل صوتی باشد؛ لیست پخش صدایی که حالات احساسی شما را نیز درک می‌کند. سیاستمداران می‌توانند از این فناوری برای تمرین بالابردن ویژگی‌هایی نظیر مدیریت در صدایشان هنگام ایراد سخنرانی بهره ببرند. افرادی که از سندرم اسپرگر رنج می‌برند و مشکلات ارتباطی دارند، می‌توانند از این فناوری برای درک نشانه‌های کلامیِ فراتر از لغات استفاده کنند. این فناوری کنترل‌کنندگان ترافیک هوایی را نیز یاری می‌کند تا هنگامی که خلبان دچار استرس شده باشد متوجه موضوع شوند.

از آنجاییکه یک استارتاپ کوچک قادر نیست همه موارد ذکر شده را با هم به انجام برساند، پژوهشگران شرکت جدیدی با نام Beyond Verbal تاسیس کردندکه تلاش خود را بر روی ارائه فناوری‌شان به توسعه‌دهندگان جهت استفاده در اپلیکیشن‌هایشان متمرکز کرد.

طی نمایش و معرفی این فناوری در دفتر شرکت فٌست، Dan Emodi نایب رئیس بازاریابی و مدیریت استراتژیک، ویدئویی از سخنرانی اوباما رئیس جمهور آمریکا درباره Mitt Romney در طول انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ پخش کرد. اپلیکیشن آزمایشی شرکت Beyond Verbal با نام Moodies احساس “برانگیختگی” و “بدبینی” را در صدای وی تشخیص داد. این اپلیکیشن پس از شنیدن گفتگوی پرنسس دایانا درباره ازدواج مشکل‌دارش با بی‌بی‌سی در سال ۱۹۹۵، احساس “عشق”، “اندوه” و “حس از دست دادن” را تشخیص داد.

 این اپلیکیشن سعی نمی‌کند بفهمد شما چه می‌گویید، بلکه چگونگی بیانتان برایش مهم است. پژوهشگران اساس تحلیل این فناوری را بر بیش از ۱۰۰۰ سخنرانی و پرسش‌نامه از چندین هزار نمونه مطالعاتی که به فایل‌های صوتی گوش سپرده و احساسات مرتبط را انتخاب کرده‌اند، بنا نهاده است. Beyond Verbal فناوری خود را با پرسش از ۶۰۰۰۰ نفر به صورت آنلاین در ۲۶ کشور مورد آزمایش قرار داد. سوال این بود که آیا ماشین، احساسات آنان را درست تشخیص می‌دهد یا خیر. Emodi می‌گوید این تحقیق همچنان ادامه دارد و افراد ۷۵ تا ۸۰ درصد اوقات با تحلیل‌های ماشین موافقند، البته موفقیت این ماشین در کشورهایی مثل ویتنام که به زبان تونال سخن می‌گویند تا حدی کمتر است.

آیا ماشینی که احساسات انسان را درک می‌کند ترسناک نیست؟ خب کمی. آیا سیاستمداران از این فناوری برای تمرین روی عذرخواهی دروغینشان بهره برده و سعی می‌کنند تا واقعی به نظر بیایند؟ احتمالا، Mor می‌گوید شما می‌توانید از این فناوری استفاده کنید و با تمرین مثلا صدای عاشقانه والدین را تقلید کنید، یعنی آنقدر تمرین کنید تا بتوانید کیفیت‌های مطلوب را تقلید کنید. در خیلی از موارد شما درگیر نحوه بیان خود هستید، این لزوما به این معنی نیست که فقط صحبت می‌کنید، این یعنی شما گوش هم می‌کنید، شما در واقع به خودتان گوش می‌کنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید