خانه / تکنولوژی / در سال ۲۰۱۵ با یک بار شارژ تلفن‌ هوشمندتان چندین هفته با آن کار خواهید کرد

در سال ۲۰۱۵ با یک بار شارژ تلفن‌ هوشمندتان چندین هفته با آن کار خواهید کرد

به تازگی یک نوع فناوری جدید برای حافظه‌های رم معرفی شده است که برای ذخیره داده از شیوه کاملا متفاوت استفاده می‌کند. چرا باید این نوآوری برای شما مهم باشد؟ ساده است: فناوری جدید Crossbar باعث می‌شود تلفن هوشمندتان در سال ۲۰۱۵ یک ترابایت حافظه داشته باشد و به‌ویژه اگر با سایر نوآوری‌‌های مربوط به تلفن‌های هوشمند ترکیب شود، با تنها یک بار شارژ مدت زمان بسیار بیشتری برایتان کار خواهد کرد.

3015315-poster-p-1-your-2015-smartphone-could-have-a-battery-charge-of-several-weeks.jpg

استارتاپ تراشه Crossbar نامش را پس از طراحی فناوری رم غیرهادی از این محصول گرفته است. این رم از میله‌های ضخیم رسانا که روی هم قرار گرفته و در یک الگوی ضربدری پیچیده روی قطعه کوچکی از سیلیکون جای گرفته‌اند، ساخته شده است. شیوه حقیقی عملکرد این حافظه با فناوری حافظه‌ای که هم‌اکنون در حال استفاده روی تلفن هوشمند شماست خیلی متفاوت است و با وجود اینکه فناوری فلش اوج چندین دهه تحقیقات و توسعه است، به سادگی در مقابل سیستم Crossbar شکست خورده است.

فناوری RRAM آن یک ترابایت حافظه غیر فرار (داده‌ها حتی با ایجاد مشکل برای باتری حفظ خواهند شد) را روی یک تراشه نیمه‌رسانا که اندازه آن تقریبا نصف اندازه تراشه‌ها در حافظه فلش هستند ذخیره می‌کند، بدین معنا که اندازه این تراشه‌ها با ابعاد تراشه‌های موجود در تلفن‌های هوشمند فعلی سازگار است. به علاوع RRAM می‌تواند با سرعتی ۲۰ برابر بیش‌تر از حافظه فلش اطلاعات ذخیره‌شده را بخواند و گفته می‌شود عمر این تراشه از رقیبش که با مرور زمان و با استفاده مداوم از مداراتش کند می‌شود، ۱۰ برابر بیشتر است. به علاوه می‌گویند این تراشه برای انجام عملیات خواندن و نوشتن داده ۲۰ برابر کمتر باتری مصرف می‌کند.

این رویاپردازی و یا تحقیقات پیش از ابداع محصولی که تا تولیدش سال‌ها راه باشد نیست: Crossbar می‌گوید می‌تواند با استفاده از نسل تراشه‌ها با ساختار تعدیل نشده فعلی، دستگاه‌های کارآمد بسازد. ابداعات اخیر در طراحی صفحه نمایش، پردازنده موبایل و طراحی بی‌سیم، فناوری باتری و حتی فناوری سلول‌های خورشیدی شفاف می‌توانند به سادگی با سیستم RRAM تلفیق شوند و موجب ساخت تلفن‌های هوشمندی با قابلیت مصرف باتری کمتر شوند. در حالی که مدت زمان نگهداری باتری میانگین در تلفن‌های هوشمند تنها یک روز پیش از نیاز به شارژ مجدد است، شواهد امر حاکی از آن است که در چند سال آینده فناوری پیشرفت خواهد کرد و تنها با یک‌بار شارژ باتری، تلفن‌‌های هوشمند روزها کار خواهند کرد.

به نظر شما فناوری Crossbar می‌تواند در ۲۰۱۵ بزرگترین ایراد تلفن‌های هوشمند فعلی را برطرف کند یا فعلا همه این داستان‌ها را یک رویا تصور می‌کنید؟

دیدگاهتان را ثبت کنید