خانه / سینما / تغییر شرایط فیلمسازی ارزشی و ارگانی در دوران جدید و دور از دلارهای نفتی / درمنش: منتظر حمایت ارگان ها هستم ببینم آبی گرم می شود یا نه / شورجه: منتظریم قیمت دلار پایین بیاید تا ساخت زندگی شیخ احمد قمی را آغاز کنیم اما هیچ نهادی پا پیش نگذاشته است

تغییر شرایط فیلمسازی ارزشی و ارگانی در دوران جدید و دور از دلارهای نفتی / درمنش: منتظر حمایت ارگان ها هستم ببینم آبی گرم می شود یا نه / شورجه: منتظریم قیمت دلار پایین بیاید تا ساخت زندگی شیخ احمد قمی را آغاز کنیم اما هیچ نهادی پا پیش نگذاشته است

کافه سینما- در شرایطی که سایه دلارهای نفتی روز به روز از سینمای ایران دور و دورتر می شود، ساخت آثار «ارزش» ای تحت حمایت ارگان ها متکی به این دلارهای نفتی دولتی، از کیسه بیت المال هم به کار سخت تری بدل می شود.

alt

امروز محمد درمنش به نسیم گفت: پروانه ساخت ‘اکوآرتیست’ را گرفته‌ایم اما تولیدش جدی نیست؛ مشکل اصلی هم معلوم نبودن چگونگی حمایت ارگان‌های متولی است. باید منتظر تغییر و تحولات روزهای آینده باشیم تا ببینم برای تولید ‘اکوآرتیست’ آبی از ارگان‌های ذیربط گرم می‌شود یا نه.

به گزارش کافه سینما پیش از این ها جمال شورجه درباره پروژه زندگی شیخ احمد قمی به مهر اعلام کرده بود: پرونده ساخت فیلم “سوادیکا” با موضوع بررسی نقش شیخ احمد قمی در گسترش فرهنگ شیعه در تایلند که قرار بود جمال شورجه آن را کارگردانی کند، به دلیل گرانی ارز فعلا بسته شده است.

فیلم سینمایی”سوادیکا” نوشته محمدهادی کریمی که…


قرار بود با به توافق رسیدن با طرف مذاکره این فیلم در تایلند کلید بخورد، به دلیل نوسانات و گرانی قیمت ارز و بالا بودن هزینه‌های تولید متوقف شد و از کمک هزینه برای ساخت این فیلم از سوی نهادها و سازمان‌ها هم خبری نیست.

متوقف شدن تولید این فیلم سینمایی زمانی رسمیت یافت که سازمان سینمایی رسما اعلام کرد که تولید این فیلم از اولویت های سازمان سینمایی خارج شد. در همان زمان جمال شورجه در توضیح دلایل تصمیم سازمان سینمایی برای خروج از این فیلم از اولویت های این سازمان گفت که این فیلم صرفا به دلیل مشکلات ارزی، نوسان قیمت دلار، مسائل و مشکلات تولید در سینمای ایران در حال حاضر از اولویت ساخت خارج شده است.

خروج از اولویت تولید این فیلم در حالی صورت گرفته و همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که جمال شورجه به همراه تیم تولید تمام لوکیشن‌های این فیلم سینمایی را در ایران و تایلند بازبینی کرده بودند.

جمال شورجه کارگردان “سوادیکا” در پاسخ به این پرسش مهر که آیا نهادهای دیگر غیر از سازمان سینمایی برای ساخت این فیلم پیش‌قدم شده‌اند؟ گفت: من شخصا برای تامین بودجه این فیلم با نهادها و ارگان‌های مختلفی چون بنیاد مستضعفان، شهرداری و…. نامه‌نگاری کردم اما هنوز پاسخی از سوی این نهادها نشنیده‌ام. این در حالی است که اگر هر یک از این نهادها تنها ده درصد از هرینه تولید این فیلم را متقبل شوند می توان به آینده تولید “سوادیکا” امیدوار بود.

اما تلاش شورجه برای جذب بودجه ساخت این فیلم به جایی نرسید و این فیلم همچنان در مرحله انتظار تولید به سر می‌برد، از همین‌رو جمال شورجه در حال حاضر در شورای پروانه ساخت مشغول خواندن فیلمنامه‌های ارجاعی برای صدور پروانه ساخت فیلم‌ها است و این روزها هیچ فیلمنامه ای را در دست تولید ندارد.

فیلم “سوادیکا” درباره زندگی شیخ احمد قمی است که در زمان شاه عباس صفوی زندگی می‌کرده است. این عالم فرزانه در آن زمان به سرزمین سیام (تایلند فعلی) سفر می‌کند و به تبع خدماتی که این شیخ عالی قدر انجام داده‌است تا ریاست خزانه‌داری کشور سیام نیز پیش می‌رود. وی در ادامه فعالیت خود به نخستین شیخ‌الاسلام تایلند تبدیل می‌شود و مورد احترام مردم و شیعیان آسیای شرقی است و در حال حاضر نوادگان بسیاری از وی در تایلند زندگی می‌کنند.

شیخ احمد قمى در سال 922 قمرى (1543 میلادى) در محله پایین شهر قم متولد شد. سال‌هاى اولیه زندگى را به تحصیل دروس اسلامى مشغول و پس از مدت زمانى کوتاه لقب‏ شیخ یافت. دوران جوانى شیخ احمد با تاسیس سلسله صفویه در ایران مقارن بود. با استحکام قدرت سلسله صفوى و توسعه روابط ایران با کشورهاى دیگر، هیات‌هاى مذهبى و تجارى از ایران به سوى دیگر کشورها رهسپار شدند. تبلیغ دین اسلام در تایلند که یکی از کشورهایی بوداییسم است از جمله فعالیت‌های وی است.

دیدگاهتان را ثبت کنید