خانه / سینما / تریلری نفس‌بر به کارگردانی یک ایرانی‌تبار و تهیه‌کنندگی ریدلی اسکات و حمایت ساندنس / همه چیز درباره‌ی "شرق" در "کافه سینما"

تریلری نفس‌بر به کارگردانی یک ایرانی‌تبار و تهیه‌کنندگی ریدلی اسکات و حمایت ساندنس / همه چیز درباره‌ی "شرق" در "کافه سینما"

کافه سینما- شرق، تریلری تعلیقی و محصول ۲۰۱۳ به کارگردانی و نویسندگی زال باتمانقلیچ و بریت مارلینگ است که کمپانی برادران اسکات، ریدلی و تونی فقید از تهیه‌کنندگانش هستند. این فیلم در جشنواره فیلم ساندنس امسال به نمایش درآمد. زال و بریت برای نوشتن فیلمنامه دو ماه در سال ۲۰۰۹ وقت گذاشتند و متاثر از تجربیات شخصی‌شان و تریلرهای سال‌های ۱۹۷۰ فیلمنامه را نوشتند. فیلمبرداری در سال ۲۰۱۱ در منطقه دورافتاده‌ای در شریوپورت لوئیزیانا انجام شد.

شرق /The East
کارگردان: زال باتمانقلیچ
فیملنامه: زال باتمانفلیچ و بریت مارلینگ
بازیگران: بریت مارلینگ (سارا موس)، آلکساندر اسکارسگارد (بنجی)، الن پیج (ایزی)، پاتریشیا کلارکسن (شارون)
محصول ۲۰۱۳ ایالات متحده آمریکا ۱۱۶ دقیقه

ZAL

خلاصه داستان: مامور سابق اف.بی.آی، سارا که در حال حاضر برای یک کمپانی مشهور کارآگاهان خصوصی کار می کند با هویتی جعلی وارد گروهی هرج و مرج طلب به نام «شرق» می‌شود. این گروه می‌خواهند مدیران عالی‌رتبه‌ی یک کارخانه تولید دارو را با داروهای خود مسموم کنند چرا که این داروها اثرات جانبی مرگباری دارد. سارا با رهبران این گروه رابطه خوبی پیدا می‌کند و به تدریج با ماموریت‌های آنها شروع به همذات‌پنداری کرده و از خودِ واقعی‌اش دور می‌شود.

نظر منتقدان: سایت متاکریتیک بر اساس ۳۶ نقد، ۲۶ نقد را مثبت، ۹ نقد را متوسط و یک نقد را منفی ارزیابی کرد و امتیاز ۶۸ از ۱۰۰ را به این فیلم داد. سایت راتن تومیتوز براساس نظر ۱۳۳ منتقد، ۹۸ نقد را مثبت و ۳۵ نقد را منفی ارزیابی کرد و ۷۵ درصد به شرق امتیاز داد. شرق در جشنواره فیلم ساندنس ۲۰۱۳ به نمایش عمومی در آمد و همان زمان وال استریت جورنال گزارش داد که این فیلم با نظر مثبت منتقدان روبه‌رو شده است. منتقد ورایتی جاستینگ چانگ درباره شرق می‌نویسد: «این درام جاسوسی هوشمندانه و درگیرکننده، سطح شگفت‌انگیزی از توطئه را تدارک می‌بیند پیش از آنکه در نیمه دوم کمی از حرارت بیافتد.» جان دی فور از هالیوود ریپرتر می‌نویسد: «شرق یک فیلم در هم تنیده‌ی آگاهی‌دهنده‌ی اجتماعی است که قطعا درباره موضوع eco-terrorism/اکو–تروریسم ِ خود زیادی می‌اندیشد تا تصمیم بگیرد چطور از آنها برای ایجاد تعلیق استفاده کند.»

ZAL2

زال باتمانقلیچ: ایرانی تبار است. در سال ۱۹۸۱ از پدری و مادری ایرانی در فرانسه متولد شد اما در شهر واشینگتن دی.سی آمریکا بزرگ شده است. مادرش نجمیه خلیلی باتمانقلیچ نویسنده کتاب‌های آشپزی است و سرآشپز است. زال در دانشگاه جرج تاون در رشته‌های مردم‌شناسی و انگلیسی تحصیل کرد. او در همان دوران با مایک کاهیل (کارگردان) در کلاس فلسفه آشنا شد و به اتفاق کلاس فیلمنامه‌نویسی رفتند. آنها به اتفاق فیلم کوتاهی ساختند که از دانشگاه جرج تاون برنده جایزه شد. پس از تماشای این فیلم کوتاه بود که بریت مارلینگ از زال خواست که با او همکاری کند. زال در موسسه فیلم آمریکا هم درس خوانده است و فیلم کوتاه ساخته است.

زال باتمانقلیچ برادر دیگری به نام رستم دارد که موزیسین است و در نخستین تجربه فیلمسازی زال Sound of My Voice که در جشنواره ساندنس به نمایش درآمد همکاری کرده بود. زال هر دو فیلمش را با همکاری بریت مارلینگ نوشته است که نقش اصلی هر دو فیلم او را هم ایفا کرده است. آنها برای نگارش فیلمنامه شرق و برای درک این گروه هرج و مرج طلب و ضدسرمایه‌داری آشغال‌خوری می‌کردند. کاری که این گروه در فیلم انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را ثبت کنید