خانه / تکنولوژی / گوگل بزرگ‌ترین منبع درآمد بنیاد موزیلا

گوگل بزرگ‌ترین منبع درآمد بنیاد موزیلا

به نظر شما یک شرکت غیر انتفاعی مانند موزیلا از چه طریقی می‌تواند هزینه‌هایش را تامین کند و سوددهی هم داشته باشد؟ بله! گوگل. انتشار گزارش مالی سال ۲۰۱۲ بنیاد موزیلا در روز گذشته نشان داد علاوه بر افزایش درآمد سالانه نسبت به ۲۰۱۱، وابستگی این شرکت به گوگل بیش از پیش افزایش یافته است.

mozilla-firefox-red.jpg

در حالی که در سال ۲۰۱۱، مجموع ۸۵ درصد ورودی مالی موزیلا از جانب گوگل بود، این میزان در سال گذشته به ۹۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

قرارداد همکاری قبلی موزیلا با گوگل در نوامبر ۲۰۱۱ به اتمام رسید اما گوگل دوباره آن را تا نوامبر ۲۰۱۴ تمدید کرد. هر زمان که تاریخ این قرارداد رو به پایان است، حامیان موزیلا نگران امکان عدم تمدید آن از طرف گوگل می‌شوند.

mozilla_2012.jpg

موزیلا در سال ۲۰۱۱ توانسته بود ۱۶۳ میلیون دلار درآمد داشته باشد. این رقم در سال ۲۰۱۲ با رشد ۹۰.۲ درصد به ۳۱۱ میلیون دلار رسیده است. با یک نگاه ساده به اعداد بالا می‌توان دریافت که در سال گذشته ۲۸۰ میلیون دلار از مجموع درآمد این شرکت از طرف گوگل به دست آمده است.

در حالی که موزیلا قرارداد همکاری مشابهی را با مایکروسافت برای موتور جستجوی بینگ امضا کرده است، اما کاربران فایرفاکس گوگل را نسبت به رقیبش ترجیح می‌دهند.

خبر خوب برای موزیلا این است که مخارج آن به اندازه درآمدهایش رشد نداشته‌اند. این شرکت در سال ۲۰۱۱ حدود ۱۴۵ میلیون دلار روی بخش‌های مختلف هزینه کرده که میزان در سال بعد با رشد ۴۳.۴ درصد به ۲۰۸ میلیون دلار رسیده است.

هر چند که به نظر می‌رسد اوضاع بنیاد موزیلا خوب است اما در صورتی که بین رابطه آن با گوگل مشکلی پیش بیاید، احتمال وقوع رویدادهای ناخوشایندی وجود دارد و بهتر است این شرکت برای آن دوره احتمالی یک برنامه جایگزین تعریف کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید