خانه / سینما / گفتمان دوران تازه در ایران بی مرز / سخنرانی متفاوت و پر از ایده‌ رئیس جمهور در همایش ملی نخبگان: در سیاست و اقتصاد به نخبه‌ها نیاز داریم / نخبه شاگرد اول کنکور و برنده مدال المپیاد نیست، استعداد برتری است که به قدرت و ثروت ملی تبدیل شود

گفتمان دوران تازه در ایران بی مرز / سخنرانی متفاوت و پر از ایده‌ رئیس جمهور در همایش ملی نخبگان: در سیاست و اقتصاد به نخبه‌ها نیاز داریم / نخبه شاگرد اول کنکور و برنده مدال المپیاد نیست، استعداد برتری است که به قدرت و ثروت ملی تبدیل شود

کافه سینما به نقل از کافه بازی- این روزها حسن روحانی، رئیس جمهور کشور ما بیش از هر زمانی در رسانه‌های مجازی و مکتوب داخلی و خارجی خبرساز است. در حالی که امروز  مشخص شد که روحانی در صدر  نظرسنجی گاردین برای برنده جایزه صلح نوبل قرار دارد و  از طرف دیگر هم احتمال قرار گرفتن نام وی در فهرست صد چهره‌ی برتر و تاثیر گذار نشریه‌ی تایم، قوت گرفته، رئیس جمهور ساعاتی قبل در هفتمین همایش ملی نخبگان حضور پیدا کرد و در سخنرانی خود به  نقش هوش و استعدادهای برتر این سرزمین و تاثیر نخبه‌ها در آینده‌ی کشور پرداخت. سخرانی قابل توجهی که از  آغاز دورانی نو و گفتمانی تازه و متفاوت خبر می‌دهد. دورانی که بیش از همه به ذهن‌های باز و هوش‌های برتر و رقابت طلب نیاز دارد.

چند تیتر برگزیده از گفته‌های رئیس جمهور در این همایش و سپس شرح کامل‌تر صبحت‌هایش در رابطه با نخبگان کشور را در “کافه سینما” و “کافه بازی” بخوانید:

– همه ما توجه داریم که نخبه غیر از استعداد برتر، غیر از برنده مدال، غیر از شاگرد اول کنکور است، گفت: استعداد برتر استعداد است و هر زمانی که این پتانسیل بالقوه بتواند به عینیت و فعلیت درآید و بتواند در جامعه تاثیرگذار باشد و در واقع در نهایت به قدرت ملی و یا ثروت ملی تبدیل شود آن گاه نخبه آفریده شده است.

– ما باید توان رقابتی با دنیا را داشته باشیم و برای تحقق این امر نمی‌توانیم دور کشور حصار بکشیم.

– دولت تدبیر و امید دست نیاز به سمت شما نخبگان دراز می‌کند. ما نه تنها در زمینه‌هایی چون بیوتکنولوژی، نانو، آی‌تی به شما نیاز داریم، بلکه در عرصه سیاست و اقتصاد نیز به شما نیازمندیم.

– نخبگان ما باید کاری بکنند که صنعت به دنبال آنها بدود و ما باید کاری بکنیم که بخش‌های دولتی و خصوصی زمینه را برای استفاده از فکر و ایده نخبگان فراهم کنند.

– پاستور می‌گوید “در مسیر تلاش، کوشش و تحقیق از مشکلات در سختی‌ها نهراسید و نگذاریم که یاس‌ها دامانتان را فراگیرد. با روحیه‌ای سرشار از امید در کتابخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها به تلاش خود ادامه دهید. او می‌گوید اولین سوال این است که ما برای یادگیری خود چه کرده‌ایم و دومین سوال این است که برای جامعه و کشورمان چه کرده‌ایم؟

Hassan-Rouhani



دکتر حسن روحانی صبح امروز(سه‌شنبه) در هفتمین همایش ملی نخبگان حضور یافت. روحانی در ابتدای سخنان خود در جمع نخبگان کشور با ابراز خرسندی از حضور در این جمع گفت: می‌خواهم سخنم را از کلامی از امیرالمومنین(ع) آغاز کنم، ایشان فرمودند علم، قدرت است و هرکسی به علم و دانش چنگ زند قدرتمند و توان قدرتنمایی خواهد داشت و هرکس از علم فاصله بگیرد، دیگران بر او غلبه خواهند کرد.

وی با بیان این‌که من با همین احساس به این جمع پرشور نگاه می‌کنم، افزود : به نمایندگی از ملت بزرگ ایران در محضر شما عرض می‌کنم که با حضور نخبگان جوان، کشور می‌تواند احساس قدرت و قدرتمندی کند.

رییس جمهور کشورمان با بیان این‌که همه ما توجه داریم که نخبه غیر از استعداد برتر، غیر از برنده مدال، غیر از شاگرد اول کنکور است، گفت: استعداد برتر استعداد است و هر زمانی که این پتانسیل بالقوه بتواند به عینیت و فعلیت درآید و بتواند در جامعه تاثیرگذار باشد و در واقع در نهایت به قدرت ملی و یا ثروت ملی تبدیل شود آن گاه نخبه آفریده شده است. در واقع اولین وظیفه ما این است که استعداد برتر را به نخبگی تبدیل کنیم و این بزرگترین وظیفه بنیاد ملی نخبگان است. ما باید استعدادهای برتر را جستجو کنیم و آن را در وادی و محیط درست قرار دهیم.

روحانی ادامه داد: استعداد برتر در یک محیط مناسب می‌تواند برای جامعه و رشد جامعه تاثیرگذار باشد. من به دختران و پسران و نخبگان جوانی که به نمایندگی از هزاران نخبه سراسر کشور در این جلسه حضور دارند عرض می‌کنم که استعداد برتر را باید مراقبت کرد که استعداد برتر بماند.

رییس جمهور در توضیح گفته خود به تجربیات خود در دانشگاه در زمان تحصیل اشاره کرد و گفت: آن سالی که به دانشکده حقوق دانشگاه تهران رفتم، همه آنهایی که شاگرد اول، دوم و یا سوم بودند در پایان ترم اول هیچ کدام شاگرد اول، دوم و یا سوم نبودند و در پایان سال چهارم دانشگاه همه این افراد جز افراد 20 به بعد دانشگاه بودند. در سال چهارم دانشگاه که حدودا سال 51، 52 بود وقتی به کارآموزی در سطوح مختلف دادگستری آن زمان رفتیم، بسیاری از آنهایی که در امتحانات ترم دانشگاه نفر اول شدند، در کارآموزی نفر اول نبودند و بسیاری از کسانی که در کارآموزی نفر اول بودند در امتحان فوق لیسانس نفر اول نبودند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سخن اول این است که چه کنیم این استعداد برتر بتواند در مسیر برتر ماندن و یا برتر شدن از آن چه که هست باقی بماند و سخن دوم این است که چگونه این استعداد در خدمت جامعه و کشور قرار بگیرد؟

رییس جمهور در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اهمیت قدرت رقابت در زمینه اقتصاد با دیگر کشورها، گفت: بدون قدرت رقابت با دنیا شما اقتصاد پایدار نخواهید داشت. ایده، طرح‌های تحقیقاتی و اختراع‌تان و در نهایت حضور آنها در صنعت و بازار در صورتی پایدار می‌ماند که توان رقابت با دیگران را داشته باشد والا واردات ارزان باکیفیت از کشورهای دیگر تولید شما و به طور طبیعی ایده و فکر شما را از صحنه خارج می‌کند.

وی با بیان این‌که ما باید توان رقابتی با دنیا را داشته باشیم و برای تحقق این امر نمی‌توانیم دور کشور حصار بکشیم، گفت: البته در کنار آن باید خود را باور کنیم، به خود اعتماد کنیم و استقامت و مقاومت نیز داشته باشیم و در برابر نقشه دیگران نهراسیم.

روحانی با بیان این‌که ما نیازمند به نخبگانی هستیم تا امروز برای پیشرفت کشور آستین‌هایشان را بالا بزنند، گفت: دولت تدبیر و امید دست نیاز به سمت شما نخبگان دراز می‌کند. ما نه تنها در زمینه‌هایی چون بیوتکنولوژی، نانو، آی‌تی به شما نیاز داریم، بلکه در عرصه سیاست و اقتصاد نیز به شما نیازمندیم.

وی خطاب به نخبگان گفت: تدبیر از شما، امید از ما. البته شاید مجبور باشم که جمله‌ را اصلاح کنم و بگویم که امید هم از شما.

رییس جمهور ادامه داد: ما باید یک پروژه مشترک را آغاز کنیم و در این زمینه دست به دست هم بدهیم و از یک سمت دولت و از یک سمت نخبگان باشند و حلقه وصل بین ما و شما هم بنیاد نخبگان است.

روحانی با بیان اینکه ما باید دولتی باشیم که اذن‌الخیر باشد، گفت: ما باید بشنویم و در واقع اولین قدم دولت به سمت نخبگان این است که گوش شنوایی نسبت به ایده‌ها و پیشنهادات شما خواهد داشت. ایده‌ها و پیشنهادات شما را می‌شنویم و دومین قدم این است که زمینه‌های حقوقی، مادی و معنوی برای پیشرفت ایده‌ها و طرح‌های شما را مدنظر قرار می‌دهیم.

وی با بیان این‌که سومین قدم ما این است که از شما بخواهیم در تمام امور و در همه تصمیم‌سازی‌ها مشارکت کنید، گفت: همه وزرا، سازمان‌ها و بخش‌ها باید از نخبگان جوان استفاده کنند و بنده هم در جلسه فردای هیات دولت خواهم گفت که سازوکاری پیش‌بینی شود که در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها از نخبگان جوان استفاده کنیم.

رییس جمهور در ادامه با بیان جمله‌ای از پاستور و با بیان این‌که احساسی که نسبت به جمع نخبگان می‌خواهم داشته باشم، شبیه این بیان پاستور است، گفت: پاستور می‌گوید “در مسیر تلاش، کوشش و تحقیق از مشکلات در سختی‌ها نهراسید و نگذاریم که یاس‌ها دامانتان را فراگیرد. با روحیه‌ای سرشار از امید در کتابخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها به تلاش خود ادامه دهید. او می‌گوید اولین سوال این است که ما برای یادگیری خود چه کرده‌ایم و دومین سوال این است که برای جامعه و کشورمان چه کرده‌ایم؟ آنچنان باید این سوال را ادامه دهیم و در کنار آن تلاش و کوشش کنیم که احساس کنیم ما هم در پیشرفت کشور ولو اندک نقشی داشتیم و آنگاه است که نشاط دائمی در ادامه زندگی همراه ما خواهد بود.”

روحانی گفت: پاستور در پایان جمله خود می‌گوید “مهم این نیست که زندگی چه پاداشی به ما داده است، مهم این است که لحظه مرگ احساس کنیم که ما نقشمان را در پیشرفت کشور ایفا کرده‌ایم.” من می‌خواهم از نخبگان چنین احساسی داشته باشم. نخبگان بگویند ما برای کشور چه کرده‌ایم، نه این‌که کشور برای ما چه کرده است. اگر ما برای مردم، جامعه و رشد کشورمان تلاش کنیم مردمان این سرزمین قدرشناس خواهند بود؛ چرا که مردمانی بزرگ و قدرشناسی روبروی ما هستند و قدر خدمات و تلاش‌ها را خواهند دانست.

وی ادامه داد: ممکن است شما بگویید که در کشورهای دیگر به نخبگان احترام بیشتری می‌کنند ، من این سخن را رد نمی‌کنم. ممکن است بگویید در کشورهای دیگر امکانات لازم برای تحقق ایده‌ها آماده است و وسایل آسودگی خاطر برای زندگی روزمره بیشتر در اختیار نخبگان قرار دارد. من این‌ها را نیز رد نمی‌کنم، ولی تاکید دارم که ما امروز به ساختاری نیازمندیم که بتواند دولت، نخبگان و جامعه را به هم متصل کند. نخبگان ما باید کاری بکنند که صنعت به دنبال آنها بدود و ما باید کاری بکنیم که بخش‌های دولتی و خصوصی زمینه را برای استفاده از فکر و ایده نخبگان فراهم کنند.

رییس جمهور گفت: من می‌دانم که در مواردی دولت باید در این زمینه کمک کند و از طرف دیگر سرمایه‌گذاری‌هایی از طرف بخش خصوصی و دولتی انجام شود. من می‌دانم که باید بانک‌ها را آماده کنیم که در مواردی آنها این سرمایه‌گذاری‌ها را انجام دهند و بیمه‌گران نیز طرح‌های نخبگان را معلوم کنند؛ چرا که معلوم نیست یک طرح به ثمر مثبت نهایی برسد و باید نخبه از این بابت مطمئن باشد. می‌دانم که دولت باید در بازاریابی و تجاری‌سازی به کمک نخبگان بیاید.

(متن پیاده شده سخنرانی به نقل از ایسنا)

کافه بازی

دیدگاهتان را ثبت کنید