خانه / سینما / گزارش هالیوود ریپورتر از اسکار خارجی: آیا فیلمی می‌تواند «گذشته» فرهادی را شکست دهد؟

گزارش هالیوود ریپورتر از اسکار خارجی: آیا فیلمی می‌تواند «گذشته» فرهادی را شکست دهد؟

کافه سینما- نشریه‌ هالیوود ریپورتر در گزارشی از بخش بهترین فیلم خارجی اسکار 2014، با اشاره به فیلم «گذشته» به عنوان اصلی‌ترین شانس کسب اسکار، به بررسی رقبای فیلم فرهادی در این جایزه معتبر سینمایی پرداخته است.


alt

به گزارش کافه سینما به نقل از ایسنا، آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار هفته گذشته فهرست 76 کشور حاضر در بخش بهترین فیلم خارجی را در حالی معرفی کرد که نام چند فیلم بیش از دیگر آثار توجهات را به خود جلب می‌کند.

 هالیوود ریپورتر نوشت: هم اکنون فیلم «گذشته» به کارگردانی اصغر فرهادی در صدر فهرست شانس‌های اصلی اسکار خارجی قرار دارد. فرهادی که دو سال پیش با فیلم «جدایی نادر از سیمین» برای اولین‌بار جایزه اسکار خارجی را برای ایران به ارمغان آورد، امسال نیز با یک درام خانوادگی قدرتمند با بازی «برنیس بژو» (بازیگر برنده اسکار هنرمند) شانس خود را در اسکار امتحان می‌کند.

 این روزنامه آمریکایی به واکنش‌های برخی مسئولان فرهنگی ایران در «فرانسوی» خواندن «گذشته» اشاره کرده و نوشته است: فیلم جدید فرهادی برخلاف «جدایی» که در تهران و به زبان فارسی ساخته شده بود‌، در پاریس و به زبان فرانسوی مقابل دوربین رفته است، اما با توجه به عدم محدودیت در قوانین اسکار فیلم نماینده سینمای هر کشور می‌تواند به زبانی غیر از زبان محلی آن کشور باشد، با این حال در داخل ایران نسبت به انتخاب «گذشته» به عنوان نماینده اسکار خارجی اعتراض شده است.

 هالیوود ریپورتر امسال نیز فیلمی از اسرائیل به نام «بیت‌اللحم» را مهمترین رقیب «گذشته» برای کسب اسکار خارجی می‌داند. دو سال پیش نیز فیلم «یادداشت» از اسرائیل رقیب «جدایی» بود.

 کشور عربستان نیز که اولین‌بار در بخش فیلم‌های غیر انگلیسی اسکار حضور یافته، امسال با فیلم «وجده» ساخته «حیفا المنصور»، کارگردان زن عربستانی دیگر رقیب فیلم «گذشته» محسوب می‌شود.

 از دیگر شانس‌های اصلی اسکار خارجی در سال 2014 از نگاه هالیوود ریپورتر می‌توان به فیلم نامزد نخل طلای «زیبایی بزرگ» ساخته «پائولو سورنتینو» از ایتالیا، «شکار» ساخته «توماس وینتربرگ» از دانمارک، «عمر» برنده جایزه هیات داوران کن از «فلسطین»، «استاد بزرگ» ساخته «وونگ کاروای» از هنگ‌کنگ و «واله‌خا» از «آندری وایدا» از لهستان اشاره کرد.

 هالیوود ریپورتر در ادامه گزارش خود نوشته است: باید منتظر ماند و دید آیا فیلم‌های حاضر در بخش غیرانگلیسی به ویژه نمایندگان اسرائیل‌، عربستان‌، دانمارک و لهستان توان شکست دادن «گذشته» و کسب اسکار بهترین فیلم خارجی هشتاد‌و‌ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار را دارند یا خیر.

 این در حالی است که امسال فیلم‌های مطرحی چون «آبی گرمترین رنگ است» برنده نخل طلای کن‌ و فیلم ژاپنی «شبیه پدر‌، شبیه پسر» برنده جایزه هیات‌داوران کن 2013‌ از مهمترین غایبان جایزه اسکار خارجی هستند که به دلایل گوناگون از جمله اعمال سلیقه کمیته اسکار کشورهایشان نتوانستند راهی به اسکار 2014 پیدا کنند.

 تمامی 76 فیلم معرفی شده به آکادمی به زودی توسط اعضای بخش بهترین فیلم خارجی دیده می‌شوند و پنج فیلم به انتخاب آنها به همراه چهار فیلم از سوی کمیته اجرایی به عنوان 9 نامزد اولیه اسکار خارجی در سال 2014 معرفی می‌شوند و سپس این تعداد فیلم توسط گروهی کوچکتر به 5 فیلم نامزد نهایی کاهش می‌یابند و در نهایت امسال برای اولین‌بار تمامی اعضای آکادمی اسکار این امکان را دارند تا در رای‌گیری برای انتخاب بهترین فیلم غیر‌انگلیسی شرکت کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید