خانه / سینما / چرا این جمله وزیر ارشاد، می‌تواند اغازگر اصلاح مسیر منحرف هنر کشورمان باشد؟ / یادداشت امروز امیر قادری در ادامه گفتمان سینمای صنعتی و مردمی؛ و ضد سینمای نفتی و ارگانی و فاخر و ارزشی یا به اصطلاح هنری وابسته به پول ملت و نظر و تایید گروه‌های خاص

چرا این جمله وزیر ارشاد، می‌تواند اغازگر اصلاح مسیر منحرف هنر کشورمان باشد؟ / یادداشت امروز امیر قادری در ادامه گفتمان سینمای صنعتی و مردمی؛ و ضد سینمای نفتی و ارگانی و فاخر و ارزشی یا به اصطلاح هنری وابسته به پول ملت و نظر و تایید گروه‌های خاص

کافه سینما-امیر قادری: خب، حالا کم کم دارد این گفتمان تازه جا می‌افتد. بعد از حرف‌های اخیر وزیر و با دنبال کردن بحث‌ها و کارشناسی‌های اخیر در رسانه‌ها، روز به روز و بیش از گذشته مفاهیمی مثل فیلمسازی ارزشی و روشنفکرانه محفلی و نهادی و ارگانی و آثار موسوم به فاخر، دارند بی اعتبار می‌شوند. دیگر نمی‌شود با ارزش‌های خاص مورد تایید قرار گرفته از سوی گروه‌‌های ظاهرا برتر، که قرار است به بهانه در اختیار داشتن ارزش‌های آسمانی و هنری- برای تماشاگر سینما تکلیف تعیین کنند، بدون رسوا شدن و کلفت شنیدن، بودجه گرفت و فیلم ساخت. دیگر نمی‌شود تایید بخشی از این گروه‌ها را به بهانه‌های ارزشی و روشنفکرانه را گرفت، و همه‌ی این‌ها را وسیله‌ای برای استفاده از پول بیت‌المال قرار داد.

و این به نظرم آغاز یک مسیر درست برای ساختن سینمایی است که از ابتدا به بی‌راهه رفته است. قدم‌های اول است. اما این قدم‌ها دارد درست برداشته می‌شود. از جمله به خاطر حرفی که وزیر تازه ارشاد در مراسم معارفه با هنرمندان زد. علی جنتی گفت که سینما باید صنعتی شود و این که فقط بخواهیم فیلم خوب بسازیم، ممکن نیست. و مسیر ساختن فیلم‌های درجه یک، از ساختن آثار درجه دو و سه می‌گذرد. همان طور که حافظ و سعدی در مسیر تولید شدن صدها هزار بیت، شعری سربرآورده‌اند که کیفیت‌شان بسیار از آثار این دو شاعر پایین‌تر بوده، اما برای زمزمه شدن از سوی مردم خلق شده‌اند، و نهایتا به خلق چنین هنرمندان بزرگی در آن میان، ختم شده‌اند.

ظاهر حرف ساده است، اما اگر به درک همین یک نکته برسیم و همین را رعایت کنیم، باقی مسیر هم به درستی طی خواهد شد. انحراف از آن جایی آغاز می‌شود که با شعارهایی مثل مبارزه با ساخت فیلم مبتذل و ضد دینی و اخلاقی و غیر هنری و این‌ها، صنعت مردمی سینما را تبدیل می‌کنیم به حوزه‌ای برای تاخت و تاز گروه های خاص، که قرار است نماینده‌ی ارزش‌های اخلاقی و هنری باشند. آن‌ها حکم صادر می‌کنند و فیلمسازانی در پناه این ارزش‌ها، برای فیلم‌های «فاخر و خوب»‌شان بودجه می‌گیرند و بقیه را، و از جمله عموم استعدادهای این کشور به عنوان سینماگر و سینمابین را، از دور خارج می‌کنند. چون ظاهرا قرار نیست فیلم بد ساخته شود. چون آن‌ها تایید می‌کنند که چطور فیلم خوب ساخته می‌شود.

حرف‌های وزیر اگر توسط خودش و معاونت سینمایی‌اش اجرا شود، به امید خدا آغازگر مسیر درستی خواهد بود تا سینما به صنعتی تبدیل شود که در آن همه جور فیلم تولید می‌شود. صنعتی که در آن حق و امکان فیلم ساختن و فیلم دیدن برای همه وجود دارد. اگر اصل تولید و مصرف مهم باشد و نه ارزش‌هایی که فقط توی جیب بعضی‌ها پیدا می‌شود و نمی‌شود نشان‌شان داد، آن وقت خود این مردم فرهنگ‌شان را حفظ خواهند کرد. البته که فیلم کم ارزش و بد تولید خواهد شد. اما تاریخ نشان داده است که این بهترین مسیر برای ساخت فیلم‌های خوب هم هست. بامزه نیست که همیشه شعارهای ارزشمند و والامرتبه را گروه‌های خاص و محفل‌ها سر داده‌اند، اما عاقبت، بهترین فیلم‌ها در سطح بالای ارزش‌ها –حالا هر چه می‌خواهید اسمش را بگذارید، هنری، مخاطب پسند، مذهبی، و به نفع امنیت ملی کشور تولید کننده اثر- در چارچوب تولید صنعتی، جایی که هر اثر هنری در محک میزان مصرف قرار می‌گیرد، تولید شده است. حتی فیلم‌های نوآورانه‌ای…


که قرار نیست فروش بالایی داشته باشند. شعارهای این گروه‌های خاص صاحب منفعت را کنار بگذارید. به تاریخ رجوع کنید. فیلم‌های خوب را ببینید و اسم‌های‌شان را فهرست کنید. آن وقت متوجه خواهید شد که چه کسانی درباره ساختن فیلم ارزشی و سطح بالا داستان سرایی کرده‌اند، و چه کسانی… واقعا این فیلم‌ها را تولید کرده‌اند.

دیدگاهتان را ثبت کنید