خانه / تکنولوژی / مدل فیلترینگ فیسبوک تغییر می‌کند

مدل فیلترینگ فیسبوک تغییر می‌کند

موضوع رفع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی با روی کار آمدن دولت جدید تبدیل به یکی از بحث‌های داغ رسانه‌های خبری و فناوری اطلاعات شده است. طی ماه‌های گذشته نیز حدس و گمان‌های بسیاری در رابطه با احتمال رفع فیلتر زودهنگام فیسبوک زده شده که تا کنون هیچ کدام از آن‌ها در عمل نتیجه‌ای نداشته‌اند.

فیسبوک

به نقل از ایستنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا در جمع خبرنگاران به این موضوع اشاره کرده است که باید صفحات آموزنده شبکه اجتماعی فیسبوک در دسترس باشند تا مردم بتوانند از محتوای مفید این شبکه استفاده کنند.

محمد واعظی در پاسخ به سوالی در این رابطه گفته است:

در صورت وجود زیر ساخت‌های فنی، پیشنهاد تغییر مدل فیلترینگ فیسبوک و دیگر سایت‌های اینترنتی را داریم؛ به نحوی که مردم بتوانند خودشان پلیس اینترنت شوند و از آن درست استفاده کنند. هم اکنون از نظر فنی امکان تفکیک صفحات مناسب و نامناسب بر اساس محتوا در سایت‌های اینترنتی وجود ندارد اما گروهی در حال انجام این کار برای اجرای فنی آن هستند.

در کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ در قوه قضاییه، یکی از معاونان وزیر نیز به عنوان نماینده وزارت ارتباطات عضو است تا با توجه به سیاست‌های این وزارتخانه، نظرات دولت را درباره تغییر شیوه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی بیان کند. اما به صورت کلی، تصمیم‌گیری در این کمیته به صورت گروهی انجام می‌شود.

وزیر ارتباطات در ادامه موضوع رفع فیلتر فیسبوک گفت:

فیسبوک یک شبکه اجتماعی است که در آن صفحات بسیار خوب وجود دارد ولی برخی از صفحات آن نامناسب است. با رفع فیلتر صفحات مناسب و آموزنده فیسبوک قطعا موافقیم اما باید یک مکانیزیمی وجود داشته باشد که بتوان صفحات مناسب را از نامناسب تفکیک کرد. برای مثال می‌توانیم آی‌پی‌های اینترنتی را شناسنامه دار کنیم؛ به این معنی که هر فرد همان‌طور که یک شماره ماشین دارد یک آی‌پی مشخص داشته باشد و پس از آن از مردم بخواهیم از اینترنت درست استفاده کنند. به نوعی مردم پلیس اینترنت می‌شوند.

بحث‌ها در رابطه با رفع فیلترینگ فیسبوک در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی بسیار متفاوت است. گروهی از افراد با وجود موافقت با رفع فیلتر این شبکه می‌گویند در حال حاضر سایت‌ها و سرویس‌های بسیاری وجود دارد که به شیوه نادرستی فیلتر شده‌اند و شاید رفع فیلتر آن‌ها با توجه به مقدمات و پیش‌نیازهای لازم برای ایجاد دسترسی به فیسبوک، در اولویت بالاتری قرار بگیرد. عده‌ای نیز امیدی به بحث‌های مطرح شده در این رابطه ندارند. از آن‌طرف، تندروها نیز مخالف شدید رفع فیلتر فیسبوک هستند. به نظر شما نتیجه نهایی این مباحث به کجا ختم می‌شود؟

دیدگاهتان را ثبت کنید