خانه / سینما / «دولت نباید متصدی فرهنگ مردم باشد» / گفتگوهای تازه علی معلم درباره خصوصی‌سازی، پول پورشه‌ای که وارد سینما می‌شود و نتیجه چهارمین کارگروه سازمان سینمایی

«دولت نباید متصدی فرهنگ مردم باشد» / گفتگوهای تازه علی معلم درباره خصوصی‌سازی، پول پورشه‌ای که وارد سینما می‌شود و نتیجه چهارمین کارگروه سازمان سینمایی

علی معلم گفت: پخش صنعتی فیلم‌ها که در اختیار فارابی است باید تعطیل و سازوکار سینما به بخش خصوصی داده شود. دولت باید بسترهای لازم را برای شرکت‌های فیلمسازی به وجود آورد. سینمای قبل از انقلاب سینمای خصوصی بود و بعد از انقلاب اجازه ندادند تا سینمای خصوصی رشد کند و… جاهایی که در این مورد فکری وجود داشت آن‌را را از بین بردند. او در ادامه افزود: بنده در ابتدای انقلاب شرکت «توسعه صنعت سینمای ایران» را تاسیس کردم و قصد داشتم آن را تبدیل به شرکت فیلم سازی کنم اما شرایط فراهم نشد ضمن اینکه بخش خصوصی تا به امروز نتوانسته در این زمینه سرمایه گذاری کند.این منتقد سینما خاطرنشان کرد: در طول این سال‌ها دولت دائم در تولید فیلم دخالت داشت به همین دلیل کشور ما نتوانست صاحب سینمای خصوصی باشد.

این منتقد خاطر نشان کرد: در حالیکه دست اندرکاران سینمای ایران این قابلیت را داشتند و اوایل انقلاب به دلیل این‌که از بخش خصوصی حمایت نشد از بین رفت. می‌توان گفت طبیعی است که ما در کشور صاحب افرادی هستیم که این قابلیت را دارند تا بتوانند شرکت های خصوصی فیلمسازی تاسیس کنند و در این زمینه موفقیت‌هایی را به همراه آورند اما متاسفانه این افراد نتوانستند تبدیل به کمپانی‌های بزرگ شوند.

دولت دست از رقابت با بخش خصوصی بردارد

وی ادامه داد: در دوران مدیریت جدید راه حل این است که دولت تولید فیلم را کنار بگذارد و از ایجاد رقابت با بخش خصوصی جلوگیری کند به عنوان مثال از پخش کردن و تولید فیلم دست بکشد.

معلم همچنین گفت: پخش صنعتی فیلم‌ها که در اختیار فارابی است باید تعطیل شود و ساز و کار سینما به بخش خصوصی داده شود. دولت باید بسترهای لازم را برای به وجود آوردن شرکت‌های بزرگ فیلمسازی فراهم کند. ضمن اینکه دولت می‌تواند با سرمایه گذاری و از بین بردن مقررات دست و پا گیر در این راه اقدام کند . باید توجه داشت که دولت نباید تصدی امر فرهنگ باشد زیرا در هیچ کجای دنیا چنین چیزی دیده نمی‌شود که دولت در امر فرهنگ دخالت کند و یا اینکه شهرداری فیلم بسازد اما متاسفانه در ایران این موارد دیده می‌شود.

شهرداری باید ساز و کار فرهنگ را تسهیل کند

وی در ادامه افزود: شهرداری باید ساز و کار فرهنگ را تسهیل کند و به فکر روح شهروندان باشد. دستگاه‌های دولتی نیز باید ساز و کار خودش یعنی تشکیل تولید فرهنگی، از بین بردن قوانین غلط در حوزه تولید فرهنگی و سینما، ارتباط میان مصرف فرهنگ را بالا ببرد.

معلم در ادامه گفت: سوال این است که تا به امروز دولت تا چه اندازه توانسته مردم را مصرف کننده فرهنگ کند. چرا تیراژ ۴۰ هزار تایی کتاب در اول انقلاب در حال حاضر به ۴ هزار تا رسیده است؟ چرا بینندگان فیلم‌ها نسبت به اول انقلاب الان به یک سوم رسیده است؟ میزان دسترسی مخاطبان به فرهنگ و بهره‌وری برعهده دولت و وزارت ارشاد است اما متاسفانه در این زمینه شاهد آمارهای غلط و تولیدات کج بوده‌ایم امیدوارم در دولت دکتر روحانی این آمارها به حالت اول خود برگردد.

در فرهنگ رشد منفی ۵۰ داشته‌ایم

وی با بیان اینکه همواره در رشد فرهنگی منفی بوده‌ایم خاطر نشان کرد: باید توجه داشت که اگر در رشد فرهنگی امروز در منفی ۵۰ قرار داریم این منفی را به صفر برسانیم. ضمن اینکه دولت باید جلوی رشد منفی را بگیرد و میزان بهره‌وری از فرهنگ را رونق بخشد.

از سوی دیگر تهیه‌کننده فیلم سینمایی «گاوخونی» تاکید کرد وارد شدن بخش خصوصی به سینما به معنای راهی کردن پول‌های سرگردان به سینمای ایران نیست.





معلم تاکید کرد: «سازنده یک فیلم سینمایی باید به مخاطب فکر کند، حالا این مخاطب می‌تواند یک گروه کوچک باشد و یا تعداد زیادی از تماشاگران. مهم این است که باید مساله مخاطب حتما مورد توجه فیلمسازان باشد تا سینما به شکل کسب و پیشه اهمیت بیابد و قدرت و توان جذب سرمایه را داشته باشد.

AliMoalem12-CaffeCinema

علی معلم در مورد نتیجه چهارمین کارگروه سازمان سینمایی گفت: قرار شد که در جشنواره فیلم فجر امسال تغییرات در بخش بین‌المللی سینما رخ دهد یا حداقل از آن رونمایی شود تا به مراحل ستادی برسد.

 درباره مذاکرات صورت گرفته در این جلسه که با حضور سینماگران و رئیس سازمان سینمایی در جهت بهبود شرایط در فعالیت‌های بین الملل سینمای ایران شکل گرفت، گفت: در جلسه روز گذشته دوستانی که در این حوزه دعوت شده بودند نظرات خود را عنوان کردند و مسایل مربوط به بخش بین الملل سینمای ایران و معضلاتی که در این مدت وجود داشته، با یک سری راه حل ها برای برون‌رفت از موقعیت فعلی سینمای ایران مطرح شد.

معلم با اشاره به این خبر که قرار است تمامی گفته ها به صورت مکتوب گردآوری شود، بیان کرد: این بحث ها به شکل یک کتاب بیرون خواهد آمد اما به نظر من مهمتر از مکتوب شدن گفته ها این است که راه حل های اجرایی برای آن طراحی شود که در این جلسه صحبتی راجع به نظر سازمان سینمایی و ابراز راه حل های اجرایی نشد.

وی ادامه داد: ایوبی نیز تمایلات خود را در رابطه با این موضوع در جلسه مطرح کرد و اعلام داشت که پرداختن به این بخش برای سازمان سینمایی از اهمیت بالایی برخوردار است و این موضوع را چندین بار هم در صحبت های گذشته خود تکرار کرده که برای حضور بین المللی سینمای ایران عقاید و اهدافی را در نظر دارد. وی در این جلسه اشاره کرد که سازمان سینمایی خود را موظف می داند که در این زمینه کارهای بهتری انجام، ارائه و سازمان یافتگی شود. به هر حال این خواست در سازمان سینمایی هم وجود دارد. نظرات اصلاحی و پیشنهادی بعضی از افراد حاضر در جلسه دیروز عنوان شد و ممکن است جلسه دومی هم در این رابطه برگزار شود که صاحب نظران، نظرات بیشتری را در این باره ارائه کنند.

معلم با بیان این امر که عده ای از حضار معتقد بودند اگر قرار است این اتفاق خوشایند رخ دهد پس چه زمانی بهتر از جشنواره فیلم فجر امسال، افزود: در نهایت قرار شد که در جشنواره فیلم فجر امسال این اتفاق رخ دهد یا حداقل از آن رونمایی شود تا به مراحل ستادی برسد.

این تهیه کننده سینما اذعان کرد: اکنون سینمای ایران یک لباس تنگی پیدا کرده که خودش دیگر نمی تواند به تحول برسد مگر این که بتواند جنبه های بین المللی پیدا کند. ما در این عرصه نیازمند تغییر مسیر هستیم.

معلم به این که در چهار سال گذشته هم چنین جلسه ای برگزار شد اشاره کرد و گفت: حرف هایی در دوران مختلف زده شده اما متاسفانه راه حل های اجرایی برای این گفته ها نبوده به عنوان مثال در چهار سال گذشته هم حرف هایی راجع به بهبود سینمای بین المللی ایران مطرح شد اما مسیری که بخواهد به این هدف برسد دنبال و پیگیری نشد.

وی در قالب پیشنهادی که در جلسه روز گذشته نیز مطرح کرده بود، افزود: برای برون رفت از این موقعیت نیازمند ایجاد یک مرکز هستیم و پیشنهاد خود من این بود که یک مرکز بین المللی برای سینمای ایران باید طراحی شود که وظیفه حمایت و سازماندهی برای حضور بین المللی و حضور سینمای ایران و سینماگران ایرانی، انتقال تجربیات، تولیدات مشترک، حمایت از بخش کنندگان بخش خصوصی در عرصه بین المللی و قانونمند شدن و ضابطه مند بودن حضور سینمای ایران در بازارهای بین المللی را داشته باشد که تمام این مسایل باید در قالب یک نهاد باید انجام شود و این نهاد تنها نهاد باشد.

معلم ادامه داد: متاسفانه امروز چندین و چند نهاد دولتی، دست اندرکار این موضوع هستند از سازمان ارتباطات تا بنیاد سینمای فارابی که این ها به نظر من باید یک کاسه شود و یک مجمع را برای تصمیم‌گیری به وجود آورد.

وی در پایان برای رخ دادن این اتفاق ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدوارم اگر قرار است در این زمینه تحولی صورت بگیرد با توجه به موقعیتی که این روزها سینمای ایران دارد و دیپلماسی جدیدی که در کشور حکمفرما است این قضیه به درستی دنبال شود در غیر این صورت ما همان راه‌های قدیمی را خواهیم رفت و به نظر می آید همین آشفتگی که در حال حاضر وجود دارد همچنان ادامه خواهد یافت اگر که دوستان به فکر تغییر این رویه نباشند.

در این کارگروه که عصر روز یکشنبه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در سالن کوچک سازمان سینمایی برگزار شد محمد رضا جعفری جلوه، محمد احسانی، محمد حیدری، علی معلم، فرشته طائرپور، دکتر محمد علی حسین نژاد، محمد اطبایی، دکتر روح الله حسینی، داریوش الوند، چنگیز حسنی، علیرضا شجاع نوری، امیر اسفندیاری و آرش امینی به بحث و بررسی وضعیت امروز سینمای ایران در عرصه بین الملل پرداختند.

منابع به ترتیب: برنا، خبر آن لاین، سینماپرس

دیدگاهتان را ثبت کنید