خانه / تکنولوژی / اسمارت فون / بروزرسانی ویندوزفون 8

بروزرسانی ویندوزفون 8

97ccf57b88ba253cc5dc92ad21261841_XL

انتظارها به سر رسید، مایکروسافت بالاخره جزئیات مربوط به بروزرسانی ویندوز فون 8 را اعلام کرد؛ گرچه قرار نیست تغییرات اساسی تا پیش از سال 2014 سر از گوشی‌های ویندوزی در آورد. آن‌ها اعلام کرده‌اند تغییرات جزئی این سیستم عامل به زودی و در قالب بسته بروزرسانی GDR2 عرضه خواهند شد.

این بروزرسانی شامل رفع ایرادات برنامه Xbox Music برای ارائه‌ی داده‌های متای صحیح و بهینه‌سازی قابلیت رادیو FM است. همچنین برنامه Data Sense دیگر مختص شبکه‌ای خاص نیست و از این گذشته، گزینه‌های بیشتری برای برنامه Lens، به عنوان برنامه عکاسی پیش‌فرض، ارائه شده است. همچنین مرورگر اینترنت اکسپلورر با برخی بهینه‌سازی‌های HTML5 و ارتقای کارایی برنامه‌های اسکایپ و Lync همراه شده است و از CardDAV جی‌میل نیز پشتیبانی می‌کند. در مجموع، این تغییرات چندان اساسی نیستند و برای یک بروزرسانی 8 ماه پس از ارائه نسخه اصلی ویندوز فون 8 موارد جزئی است.

بنا به ادعای منابع نزدیک به طرح‌های ویندوز فون، مایکروسافت در وضعیت چندان خوبی به سر نمی‌برد. آن‌ها نتوانسته‌اند تغییرات زیادی در نسخه ویندوز فون بلو ایجاد کنند. قرار است به روزرسانی اصلی در اوایل سال 2014 صورت گیرد، که می‌بایست شامل افزودن بخش اعلانات، بهینه‌سازی چندوظیفگی و تغییراتی اساسی در برنامه‌های توکار را شامل شود. مشخص شده که مایکروسافت می‌کوشد برخی از قابلیت‌های نسخه بلو – شامل چرخش گزینه‌های قفل – را در قالب بسته بروزرسانی GDR3 ارائه نماید که اواخر سال ارائه می‌شود. قرار است این تغییرات از سخت‌افزارهایی که اواخر سال ارائه می‌شوند و تقاضاهای تولید کنندگان سخت‌افزار نظیر نوکیا را نیز پشتیبانی کند. در مقابل، ویندوز 8.1 مملو از تغییراتی است که آن را برای تبلت‌ها و رایانه‌های رومیزی ایده‌آل کرده است، زیرساختی که قرار است تا اواخر اوت ارائه گردد، یعنی تنها 10 ماه پس از عرضه نسخه اصلی ویندوز 8.

مشکلات نرم افزاری باعث تاخیر در ارائه بسته بروز رسانی ویندوز فون شده‌اند

بنا به اخبار رسیده چنان به نظر می‌رسد که Microsoft قصد دارد به روزرسانی‌های ویندوز فون را به صورت مرتب‌تری ارائه کند؛ اما ظاهراً وجود ایراد در برخی تراشه‌ها موجب شده تا ارائه به روزرسانی GDR به تعویق افتد. یکی از این ایرادات که پیش از عرضه رفع شده مربوط به شناسایی گوشی در شبکه است. که رفع این ایراد از سوی مایکروسافت موجب تأخیر زیادی شده است.

از سوی دیگر قرار است این به روزرسانی‌ها شامل تقاضاهای تغییر از سوی تولیدکنندگان گوشی باشد. گفته شده که اغلب توجه و تمرکز مایکروسافت بر روی بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری ویندوز فون معطوف شده که مربوط به عرضه سخت‌افزاری و بازسازی آن می‌شود. ظاهراً بسته بروزرسانی GDR3 شامل پشتیبانی از ویندوز فون‌های 5 و 6 اینچی خواهد بود که دارای وضوح نمایشگر 1080 پیکسلی و پردازنده چهار هسته‌ای است. این ابزارها از اواخر امسال ارائه خواهند شد به همین خاطر مایکروسافت به سختی در حال تعامل با تولید کنندگان اصلی سخت‌افزار است تا تمامی نیازمندی‌های تولیدات آن‌ها را مرتفع نماید. مایکروسافت اعلام کرده که آن‌ها با همکاری نوکیا موفق شده‌اند مراحل اولیه ساخت بستر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لومیا 1020 را تهیه کرده‌اند. جو بلفیر در این باره اذعان می‌کند شخصاً بیش از 10 صفحه بررسی درباره برنامه دوربین Nokia Pro نوشته است.

البته پیام مایکروسافت پیرامون بروزرسانی‌های ویندوز فون قدری گیج کننده است. در حالی که این کمپانی یک سال پیش قول داد برنامه‌ای منظم برای ارائه بروزرسانی‌های نرم‌افزاری خود داشته باشد؛ آن‌ها تاکنون جزئیات عرضه‌ی آن را اعلام نکرده‌اند. شعار این طرح که «گوشی خود را تازه‌تر از همیشه نگاه دارید» بود، تاکنون محقق نشده است و قرار است بروزرسانی‌های اصلی تا اوایل 2014 عرضه نشوند. مایکروسافت امیدوار است این برنامه در نیمه نخست سال آینده عملیاتی شود و کاربران بتوانند با بروزروسانی محصول به کمبودهایی نظیر پشتیبانی از VPN برسند. متأسفانه اطلاعات بیشتری در این زمینه ارائه نشده است. بدین ترتیب نوکیا و دیگر تولیدکنندگان سخت‌افزار می‌بایست با توجه به قابلیت‌های سخت‌افزاری خود مانور دهند چرا که نمی‌توانند چندان به اکوسیستم و برنامه‌های ویندوز فون متکی باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید