خانه / تکنولوژی / استفاده از تکنولوژی موبایل برای تولید یک جعبه کمک‌های اولیه دیجیتال

استفاده از تکنولوژی موبایل برای تولید یک جعبه کمک‌های اولیه دیجیتال

CellScope یک استارت‌آپ موبایل برای تولید وسایل پزشکی است که موسس کارآفرین آن یک زن مهندس مکانیک به نام Amy Sheng است. ایمی با گرفتن بودجه از موسسات سرمایه‌گذاری قصد دارد یکسری لوازم جانبی اپتیک و لیزری برای تلفن‌های هوشمند طراحی کند که از طریق آن‌ها پزشک بتواند از راه دور بیماری را تشخیص بدهد.

Cellscope

اولین محصول سل‌اسکوپ، اتوسکوپ (وسیله معاینه گوش) برای تلفن‌ هوشمند است که از درون گوش عکس و ویدیوی با کیفیتی که مناسب تشخیص پزشکی است، می‌گیرد تا عفونت گوش از راه دور قابل تشخیص باشد.

ایده سل‌اسکوپ زمانی به ذهن ایمی شنگ رسید که در یک آزمایشگاه در دانشگاه برکلی کار می‌کرد و میکروسکوپ‌های موبایل را برای تشخیص بیماری در کشور‌های در حال توسعه طراحی می‌کرد.

پیش از این ایمی رهبر تیمی بود که آنالیزوزی اتوماتیک برلی خون توسعه می‌داد که گلبول‌های سفید خون را به طور خودکار طبقه‌بندی می‌کرد. این دستگاه از اف‌دی‌ای (سازمان بهداشت آمریکا) نیز تاییده گرفت. ایمی مدرک لیسانس و فوق لیسانس خود را از دانشگاه استنفورد در رشته مهندسی مکانیک گرفته و همچنین فارغ‌التحصیل رشته ام‌بی‌ای از دانشکده مدیریت برکلی است. او در مجله Inc نیز به عنوان یکی از «ده زن فعال در عرصه تکنولوژی سال ۲۰۱۳ که باید شناخته شوند» معرفی شد. او می‌گوید:

ما در ابتدا در آزمایشگاه خود به دنبال تولید میکروسکوپ موبایل برای کشورهای در حال توسعه بودیم. افراد بسیاری در سراسر جهان هستند که موبایل دارند اما به پزشک دسترسی ندارند. اگر بتوانیم یکسری کارکنان بهداشت و درمان را در مناطق روستایی به لوازم اولیه پزشکی برای موبایل مجهز کنیم، آنها می‌توانند تصاویری با کیفیت بالا برای تشخیص از نمونه آزمایش خون برای پزشکان ارسال کنند و پزشکان از راه دور بیماری را تشخیص داده و برای درمان آن دارو تجویز کنند. تیم ما در زمینه تولید میکروسکوپ برای موبایل هم پیشتاز بود و آن‌زمان البته ما برای گوشی‌های نوکیا لوازم جانبی تولید می‌کردیم و آیفون هنوز به بازار نیامده بود. ما ایده سل اسکوپ را دو سال پیش از همان آزمایشگاه بیرون آوردیم و بر این متمرکز شدیم که این فناوری را برای تصویربرداری از مواضع سطحی بدن مثل عفونت‌های گوش و بیماری‌های پوستی بکار ببندیم.

اولین محصول آنها CellScope Oto است که یک اتوسکوپ موبایل برای تشخیص عفونت‌های گوش است. این بیماری یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در میان کودکان است؛ در آمریکا سالانه بیش از ۲۵ میلیون مراجعه به پزشکان در ارتباط با عفونت گوش صورت می‌گیرد. سل‌اسکوپ می‌خواهد که در اختیار والدین این امکان را قرار دهد تا بتوانند در خانه بیماری را شناسایی کنند و وقتی کودکشان در آخرهفته، تعطیلات و یا نیمه شب از این بیماری رنج می‌برد، بتوانند بدون هزینه‌های چندبرابر اورژانس و بدون فوت وقت، به سریع‌ترین و آسان‌ترین شکل اقدام به درمان او کنند.

ایمی می‌گوید: ما با اتوسکوپ شروع می‌کنیم و هدفمان این است که کار خود را گسترش داده و یکسری متعلقات تلفن هوشمند بسازیم تا یک جعبه کمک‌های اولیه دیجیتال برای خانه‌ها خلق کنیم.

ایمی معتقد است که این جعبه به کار بسیاری از مردم در سراسر جهان می‌آید، از والدین شاغلی که می‌خواهند زمانشان را صرف مراجعه به مطب دکتر نکنند، تا افرادی که در روستاها و مناطق دورافتاده زندگی می‌کنند و به پزشک دسترسی ندارند. بعلاوه پزشکان و پرستاران نیز مشتاق‌اند تا از این محصولات استفاده کنند تا یک سابقه دیجیتال از بیمارشان به دست آورند و بتوانند هنگام مراجعات بعدی بیمار، آموزش بیماران، آموزش دانشجویان پزشکی و گرفتن نظر یک پزشک دیگر به این سوابق رجوع کنند. استقبال از این محصول تا کنون هم از سوی پزشکان و هم مشتریان بسیار زیاد بوده است.

ایمی برای به روز بودن و نوآور ماندن در عرصه تکنولوژی، گروهی از افراد را گرد هم آورده که پیش‌زمینه‌های تخصصی مکملی در زمینه‌های نورشناسی، مهندسی بایو، توسعه نرم‌افزار، مهندسی مکانیک و توسعه لوازم پزشکی دارند. او افرادی را استخدام می‌کند که سوابق متنوعی دارند و مثل خودش برای تغییر نحوه درمان از طریق خدمات و محصولات تازه تلاش می‌کنند. در کنفرانس‌ها و پنل‌های مختلف، ایمی بسیار فعال است و از طریق این رویدادها با رهبران و افراد علاقه‌مند به بهداشت و درمان دیجیتال هم‌فکری می‌کند.

ایمی در پاسخ به اینکه چگونه عرصه تکنولوژی که بسیار تحت غلبه مردان است زندگی حرفه‌ای‌ او را تحت تاثیر قرار می‌دهد می‌گوید: مادر من تنها زن مهندس در یک حرفه مرد محور بود و من وقتی که بزرگ می‌شدم با این مساله مواجه بودم و برایم عادی شد. چه در دانشگاه و چه پس از آن در محیط کاری، اکثر افرادی که همکار من و یا رئیسم بودند مرد بودند. اما همیشه چند زن تاثیرگذار هم در مقابل خود می‌دیدم که تحسینشان می کردم و با آن‌ها دوست می‌شدم. در زندگی کاری، من به جنسیت افرادی که با آن‌ها کار می‌کنم توجهی ندارم و در عوض به این فکر می‌کنم که آن‌ها چه چیزی را به تیمم اضافه می‌کنند و آیا برای همکاری مناسب هستند. در کنار این مساله، من وقتی با زنان قوی و توانایی مواجه می‌شوم که مشغول به کارهایی چالش‌برانگیز و جالب هستند، بسیار لذت می‌برم. همیشه از رفتن به رویدادی که زنان کارآفرین، رهبر و سرمایه‌گذار را گرد هم می‌آورد، انرژی و انگیزه می‌گیرم و شنیدن داستان‌های آنان برایم بسیار جالب است.

ایمی می‌گوید که همیشه خیلی دیر به سراغ تکنولوژی جدید رفته و در میان همکارانش یکی از آخرین افرادی بوده که تلفن هوشمند گرفته یا حساب کاربری فیسبوک و توییتر باز کرده است. اما وقتی به این تکنولوژی ها رو می‌آورد به یک کاربر بسیار فعال بدل می‌شود. او از Google docs و تقویم گوگل برای به اشتراک‌گذاری فایل‌ها و هماهنگ‌ کردن برنامه‌ها در محل کار و خانه‌اش استفاده می‌کند. در سل‌اسکوپ نیز افراد تیم او از ابزارهایی مثل Resumator  برای مدیریت استخدام‌ها و SmartSheet برای مدیریت پروژه بهره می‌برند.

به عقیده ایمی مدیران استارت‌آپ‌های نو پا باید شجاع و قاطع باشند و به سراغ انجام کاری بروند که رویایش را دارند. تنها در این صورت است که درهای جدیدی به روی آن‌ها باز خواهد شد و موفقیت حاصل می‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید